W ciągu ostatnich 30 lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego jak i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę internetową. A pierwszym etapem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.
Jak wybrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?
Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, iż jest odpowiednia do profilu jej działalności i obszaru działania. To istotne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. augustow.pl, elblag.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować też inne interesujące je domeny państwowe, np. it. (Włochy), .ua (Ukraina) czy .se (Szwecja), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Rzecz jasna są też rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .blog, .gov, .edu, .org.
Dobrze rozważ także nazwę główną domeny
O wiele więcej planowania zabierze z pewnością wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, opłaca się wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy ciekawych asocjacji. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna była zgodna z ortografią (chociaż naturalnie nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo konfliktów sądowych.